W 2017 r. rada gminy, w drodze uchwały może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Opłata ta nie może jednak przekraczać ustalonej przez Ministra Finansów górnej granicy wysokości kwotowej stawek. Wpływy z opłaty reklamowej gmina ujmuje w paragrafie 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”.

testuj        gfds        kup

Opłata reklamowa w 2017 r.

W drodze obwieszczenia z 28 lipca 2016 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2017 r., opublikowanym w Monitorze Polskim z 5 sierpnia 2016 r., poz. 779 (wydanego na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych), Minister Finansów określił maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych na rok 2017. Wśród stawek została podana również górna granica stawki kwotowej opłaty reklamowej.

W związku z tym rada gminy, na podstawie tego obwieszczenia, w drodze uchwały, może określić, zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawki opłat w zakresie opłaty reklamowej. Przy czym w 2017 roku:

– stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,45 zł dziennie,

– stawka części zmiennej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 0,20 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Pobór opłaty reklamowej

Jak już zaznaczaliśmy, rada gminy może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że gminy nie mają obowiązku wprowadzania opłaty reklamowej. Przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jedynie dają im taką możliwość, co ma pomóc w uporządkowaniu przestrzeni publicznej, zachowaniu ładu przestrzennego i ochronie krajobrazu.

Decyzję o wprowadzeniu opłaty reklamowej w gminie oraz zasady jej ustalania i poboru, a także terminy płatności ustala rada gminy w drodze uchwały. Musi przy tym przestrzegać zasad określonych dla poboru tej opłaty.

W związku z tym opłata reklamowa może być pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.

Opłatę pobiera się od określonych grup podatników, tj.:

1) właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,

2) użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,

3) posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,

4) posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

– wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,

– jest bez tytułu prawnego.

Opłata reklamowa może być pobierana, jeżeli na wyżej wymienionych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

Jeżeli natomiast nieruchomość lub obiekt budowlany, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób obowiązek w zakresie wniesienia opłaty reklamowej ciąży solidarnie odpowiednio na wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach.

Ważne!

Kwotę zapłaconego podatku od nieruchomości od tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, zalicza się na poczet opłaty reklamowej należnej od tej tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.

Kiedy nie pobiera się opłaty

Gmina nie pobiera opłaty reklamowej w przypadku, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:

1) nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie;

2) stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;

3) są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa;

4) służą wyłącznie do upowszechniania informacji:

– trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,

– o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Składniki opłaty reklamowej

Konstrukcja opłaty obejmuje dwie części, tzn. opłata reklamowa składa się z części stałej i części zmiennej.

Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy.

Część zmienna natomiast zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.

W przypadku gdy kształt urządzenia reklamowego uniemożliwia wyznaczenie pola powierzchni służącej ekspozycji reklamy, wysokość opłaty zależy od pola powierzchni bocznej prostopadłościanu opisanego na urządzeniu reklamowym.

Paragraf 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”

Opłata reklamowa jest dochodem gminy. Wpływy z tej opłaty trzeba zatem zaplanować i ujmować w nowym paragrafie 038 „Wpływy z opłaty reklamowej”, który stosuje się począwszy od 1 stycznia 2016 r.

Nowy paragraf, specjalnie przeznaczony dla opłaty reklamowej, wprowadziło rozporządzenie ministra finansów z 12 listopada 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1978).

Dzięki wprowadzeniu paragrafu 038 do klasyfikacji paragrafów dochodów, przychodów i środków gminy mają możliwość kontrolowania dochodów pozyskiwanych z tytułu opłaty reklamowej.

testuj        gfds        kup

Advertisements